Culturele smaak

Deze week kreeg ik over de post een onderzoeksrapport van het PON: Culturele smaak van Brabanders. Een onderzoek naar de verschillende cultuurconsumenten in Noord-Brabant. Je kunt het ook downloaden: http://www.hetpon.nl/files/Domeinen/Cultuur/CultureleSmaak_digismall.pdf.

Aansluitend bij Mosaic, een internationaal segmentatiesysteem op huishoudniveau dat mondiaal meer dan 1 miljard mensen classificeert, onderscheidt het PON acht verschillende publieksgroepen of culturele smaken van Brabanders: Jonge cultuurontdekkers, Lokale gezelligheid, Hectisch gezinsleven, Sportieve Ruimtegenieters, Welvarende cultuursnuivers, Traditionele plattelanders, Gepensioneerde cultuurliefhebbers, Vergrijsde eenvoud. Het zijn termen waarbij ik me meteen iets kan voorstellen, concrete mensen voor me zie.
Interessant vind ik vooral de vergelijking tussen Brabant en Nederland: welke groepen zijn in Brabant onder- en welke oververtegenwoordigd. De verschillen blijken klein: Brabant lijkt heel erg op de rest van Nederland. De meeste Brabanders zijn mensen van het type Lokale gezelligheid. Het verrast niet, het beantwoordt ook erg aan het Brabantse zelfbeeld. Verrassender is dat die groep in Brabant kleiner is dan landelijk gemiddeld: in Brabant valt 25% van de huishoudens binnen deze groep, landelijk 27%. Ondervertegenwoordigd zijn in Brabant de Jonge cultuurontdekkers: 8% van de huishoudens tegenover landelijk 11%. Het heeft ongetwijfeld te maken met het ontbreken in Brabant van een grote universiteit. Spectaculair is het verschil in Welvarende cultuursnuivers – zeg maar de hard-core doelgroep van de culturele sector. Je zou misschien verwachten dat die groep in Brabant kleiner is dan landelijk gemiddeld. Het tegendeel blijkt waar: hij is in Brabant anderhalf keer zo groot als in de rest van Nederland, 12% tegen landelijk 8%. Ze wonen vooral in Zuidoost- en Noordoost-Brabant (Vught, Nuenen, Waalre, Haaren, Oisterwijk), maar zelfs in West-Brabant is de groep groter dan landelijk gemiddeld. Welvarende cultuursnuivers blijven graag goed op de hoogte: van het nieuws, van sport en van financiën, Ze lezen het Financieele Dagblad, De Volkskrant of NRC Handelsblad. Ze kijken niet zoveel televisie, en als ze kijken, dan vooral naar de publieke omroep. Ze internetten wel veel. En ze gaan graag uit eten. Die Welvarende cultuursnuivers komen in Brabant niet aan hun trekken. Het PON constateert: “Ze bezoeken ook vaak voorstellingen buiten Brabant omdat ze het aanbod in de regio onvoldoende vinden.” Het is niet zo ingewikkeld om vervolgens een stap verder te gaan: de culturele infrastructuur in Noord-Brabant is ontoereikend om deze economisch relevante groep aan de provincie te binden.